Kodály Zoltán Lexikon
The International Kodály Society - Nemzetközi Kodály Társaság
Kodály-módszer, Kodály-koncepció
Kodályról elnevezett intézmények itthon
Kodályról elnevezett intézmények külföldön
Kodályról elnevezett kórusok és zenekarok
"Kodály Zoltán emlékére" szakalapítvány
Kodály Zoltán Emlékmúzeum és Archívum
szólóénekre írt művei hangszerkísérettel
Kodály-módszer
A magyar iskolai énektanítás reformjáért senki sem tett még megközelítően sem annyit, mint Kodály. Nem egyszer különböző intézkedések gördítettek akadályt évtizedeken át érlelt koncepciójának kibontakozása elé. Pedagógiai munkássága és négy évtizedes nevelői munkája 21 füzetben közreadott többszáz énekgyakorlat, tanulmányaival együtt: a Kodály-módszer.
Ő az első, aki néphagyomány alapján összefüggő, korszerű rendszert tudott kiépíteni. Az általános iskola énektanításának reformját tartotta a legfontosabbnak. Tisztán látta, hogy nem lehet magas szintű az egyetemi oktatás, míg az általános iskola énektanítása nincs megalapozva.
Magyarországon kialakult egy egységes zenepedagógiai rendszer Kodály révén, amely elvezet az óvodáskortól egészen zeneakadémiáig.
Kodály zenei nevelési koncepciójának feladatrendszere három pontban vázolható fel:
1. Zenei alapműveltség nyújtása minden gyerek számára az általános iskolában, majd a gimnáziumban. Ennek feltételei:
- énekközpontúság
- értékes tananyag
- relatív szolmizáció rendszere
2. Személyiségformálás: sokoldalúan képzett ember
3. A szakemberképzés és a közönségnevelés egyensúlyának és helye irányainak megteremtése.
Ez a rendszer a relatív szolmizációra épül, mely egyaránt alkalmas a magyar és más népek zenéjének, valamint az egyetemes zenetörténet nagy alkotásainak megismerésére.
Minden iskolatípusban, általános és középiskolában, zeneiskolában, tanképzőkben, egészen a zeneakadémiáig azonosak a módszer alapvető meghatározói. Mindenki egyforma bázisról indul el, és olyan messzire jut, amennyire tanulása és tehetsége elviszi.
Kodály-módszer szócikk a Magyar Katolikus Lexikonban>>
Ajánlott irodalom:
Kodály Zoltán nevelési eszméi / Szőnyi Erzsébet. - Budapest : Tankönyvkiadó, 1984. - 97 p. >>
Tehetséggondozás Kodály szellemében
Tehetséggondozás Kodály szellemében
Válogatás a „Tehetséggondozás Kodály szellemében” címmel kidolgozott
tanár-továbbképzési program előadásainak prezentációiból
3. Dr. Pásztor Zsuzsa: Zenei munkaképesség-gondozás
6. Dr. Kovács Henrik: Lippogo Folk (LippoZoo mozgásfejlesztés)
A képzési program célja: a magyar néphagyomány mozgáskultúrájának alapját jelentő tánc és játékhagyomány eredeti funkciójának újrafelfedezése – az elmúlt évtizedek kutatási eredményeinek bemutatása. Minden alkalommal az elméleti előadást gyakorlati foglalkozás követi.
Lippogo Folk és LippoZoo testnevelés, néptáncórákra javasolt és otthon is végezhető gyakorlatok, amelyek a következő közösségi média csatornákon megtekinthetők.
7. Válogatás a Psalmus Humanus Művészetpedagógi Egyesület kiadványaiból, oktatási segédanyagaiból és publikációiból (www.parlando.hu)
A Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület oktatási segédanyagai:
„A zene mindenkié!” Kodály Zoltán (1882–1967) – DVD flm 60 perc
A 60 perces magyar nyelvű DVD flm elkészítését, majd angol, német és francia nyelvre fordítását az UNESCO,
illetve a Magyar UNESCO Bizottság, valamint az NKA támogatta.
„A zene mindenkié!” Kodály Zoltán (1882–1967) – CD 10 perc
Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban. – Könyv A5, 155 oldal
K.Udvari Katalin: MŰVELŐDÉSTÖRTÉNETI KINCSESTÁR –
Válogatás dr. Maróti Gyula (1912–2000) a Kórusok Országos Tanácsa (KÓTA)
alapító főtitkárának magán dokumentum-gyűjteményéből.
PÜSKI KIADÓ, 2015 – Könyv B5, 350 oldal, hangzó CD melléklettel
Tehetséggondozás Kodály szellemében- A/8591/2016
PAT Továbbképzési program (30 óra) - Képzési segédanyag
Szerkesztette: K.Udvari Katalin
A PARLANDO zenepedagógiai folyóiratban megjelent írások:
„Tehetséggondozás Kodály szellemében” – 30 órás akkreditált tanár-továbbképzési program:
A képzési program elméleti kidolgozása, Parlando, 2018/6. sz. – (3/1)
A képzési program a gyakorlatban, Parlando, 2018/7.sz. – (3/2)
Életminőség és a kodályi zenepedagógia, Parlando, 2018/8.sz. – (3/3)
A legutóbbi képzésen résztvevők beszámolóiból, Parlando, 2020/3.sz.